شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : نامه های ایرانی



شبه یادداشتها

۱۴ خرداد ۱۴۰۱

نامه های ایرانی


منتسکیو متفکر، حقوق دان ، فیلسوف و نویسنده مشهور فرانسه  دارای دو اثر بسیار شناخته شده‌است که عبارتند از:

  • نامه های ایرانی 
  • روح القوانین 

شهرت سریع منتسکیو با نوشتن «نامه‌های ایرانی» در سال ۱۷۲۱ بالاگرفت. این نامه‌ها مکاتبات دو نفر ایرانی را، که در فرانسه به گشت و گذار مشغول اند، نقل می‌کند و نظرات شان را در باره فرانسه و به‌طور کلی اروپا، به لحنی طنزآمیز در میان می‌گذارد. این کتاب یکی از نمونه‌های نخسین دیالوگ فرهنگ‌ها به شمار می‌رود.

 منتسکیو با انتشار کتاب «روح القوانین » در سال ۱۷۴۸ میلادی، علوم سیاسی را در ردیف فرهنگ فلسفی قرار داد. علاوه بر نظرات دوران باستان پیرامون اشکال مختلف حکومت (دموکراسی- سلطنتی- تحمیلی)، به تحقیق و تحلیل در ارتباط با اتکای آن‌ها به طبیعت، به ویژه مرزهای جغرافیائی و شرایط آب و هوا، پرداخته‌است. هنر وی در تشریح دولت به این مهم بازمی‌گردد که نه تنها به عنوان یک دستگاه سیاسی بلکه در رابطه‌ای تنگاتنگ با خصلت‌های اجتماعی، حقوقی، اقتصادی و اخلاقی آن ملت همچنین ارتباط میان مردمی و ساختار عمومی متأثر از عوامل طبیعی، مورد مداقه قرار داده‌است. 

روح القوانین  یکی از مهم‌ترین آثار منتسکیو در جنبش روشنگری فرانسه  محسوب می‌شود. این کتاب در تدوین اساسنامه ایالات متحده آمریکا و اساسنامه شورای انقلاب فرانسه در سال ۱۷۹۱مؤثر بوده‌است.

منبع: ویکپدیا

شرح: ایران و مردمش برای جهان آنقدر ارزش داشته که متفکر بزرگ و حقوقدان کم نظیری مانند مونتسکیو آنچه را که فرانسه و غرب نیاز داشته از زبان دو ایرانی بیان می کند. 

حال ما  ودر این عصر پر آشوب چه باید انجام دهیم؟

پاسخ این است : بعنوان ایرانی باید هر ایرانی کوشش کند با کسب علم ، معرفت ،دانش ،  آگاهی و کوشش شبانه روزی برای رسیدن به قله های افتخار چنان عمل کند که منتسکیوهای زمان آنچه را که سرزمین هایشان نیاز دارند  و آنچه را که جهان نیاز دارد در  قالب "نامه های ایرانی" بیان کنند.

این مهم نیز زمانی بدست می آید که مجددا از سرزمین ایران و در در عرصه دانش و هنر و ادبیات ، مشاهیری هم چون پور سینا، فردوسی، سعدی، حافظ، مولوی، خیام، خواجه نصیر طوسی ، خوارزمی و....ظهور کنند و در زمینه های اقتصادی ، ورزشی، هنری بار دیگر ایرانی ها حماسه ساز گردند.

نقطه آغاز

برای آن که چنین تحولی حاصل شود، هر کس که توانایی و استعدادی دارد، بویژه نوجوانان و جوانان باید از خود شروع کنند. ملتی که اکثریت آنان کتابخوان ، آگاه ، دانشمند و دانش دوست باشند به مذلت نخواهد افتاد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد