شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

فقط دو اردوگاه فکری وجود دارد!

در کتاب « نان و شراب» نوشته اینانیا تسیلونه در جایی از قول یکی از چهره های اصلی داستان یعنی کشیشی بنام دن بنه دتو می نویسد: آیا می توان تصور کرد که یحیی پیامبر معروف به یحیی معمدان  با هرود دست دوستی داده و فتوایی را که او می خواست صادر کند؟ 

آیا می توان تصور کرد که عیسی مسیح با پونتس پیلاط حاکم جبار رومی که فرمان دستگیری او را داده بود دست دوستی و بیعت داده و از مرگ و زجر روی صلیب رهایی یافته بود؟

«در ویکپدیا آمده است: هرود    بر ربع جلیل  در فلسطین پادشاهی داشت. او قصد داشت دختر برادر خود فیلیپ  به اسم هیرودیا را به عقد خود در بیاورد. یحیی معمدان و یا همان یحیی پیامبر  فتوا داد که این ازدواج در شریعت موسی حرام است. پس از این فتوا، هرود، یحیی را زندانی کرد. 

بنا به روایت انجیل مرقس، یحیی به اشارت هیرودیا( او را سالومه نیز گویند)  و به فرمان هرود به قتل رسید. جلادان در زندان سر از تنش جدا کردند و سر را در طَبقی نزد پادشاه آوردند. شاگردان یحیی بدن او را برداشته، دفن کردند.

در روایت مرگ یحیی بن زکریا با اسطوره سیاوش و همچنین وقایع پیرامون مرگ حسین بن علی شباهت‌هایی وجود دارد.»

همین نکته را می توان در باره حسین بن علی گفت و‌پرسید: آیا می توان تصور کرد که او با یزید دست دوستی و بیعت داده و از مرگ گریخته و باتوجه به شدت علاقه یزید به بیعت حسین با او مقام و ثروت هم بدست آورده بود؟

پاسخ این پرسش ها بستگی به این دارد که پاسخ دهنده به کدامیک از دو اردوگاه فکری دنیا وابسته باشد: اردو گاه فکری خدا و اخلاق و یا اردو گاه فکری بی خدایی و دنیا طلبی!


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد