شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

8 فیلسوف بد کردار و یا شبه فیلسوفان

شبه یادداشتها

27 تیر 1401

 8 فیلسوف  بد کردار و یا شبه فیلسوفان

فیلسوفان بدکردار کتابی است که دو نویسنده انگلیسی به نام نایجل راجرز و مل تامپسون در سال ۲۰۰۴ به نگارش در آورده اند. 

من اگر بجای دو نویسنده بودم این هشت  نفر را فلسفه دانان نابکار معرفی می کردم. 

و باید اضافه کرد که جهان مدرن  بویژه کشورهای غربی تحت سیطره این هشت اختاپوس فکری قرار دارند. 

به هر حال  این دو نوبسنده کاری سترگ انجام دادند و چهره پنهان  و دوست ناداشتنی فلسفه دانان محبوب را آشکار ساختند. 

 راجرز یکی از نویسندگان کتا ب اظهار نموده که نگارش این کتاب ریشه در گفتگوهایی داشته که مابین  او و مل تامپسون در  سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ برگزار شده بود

فهرست هشت فیلسوف غربی بدکردار برحسب گزارش مفصل و تحقیقی این دوپژو هشگر  بصورت زیر می باشد:

_ ژان ژاک روسو، 

_آرتور شوپنهاور،

_ فردریش نیچه،

_ برتراند راسل،

_ لودویگ ویتگنشتاین، 

_مارتین هایدگر،

 _ژان پل سارتر

 _ میشل فوکو 

   در این کتاب  هشت فصل را به خود اختصاص داده اند.

باید اشاره کنم که  نویسندگان با آوردن شواهدی از زندگی شخصی این افراد، تلاش کرده‌اند نشان دهند که فلسفه آنها واکنشی به مسائل و مشکلات در زندگی شخصی آنها بوده‌است.

یعنی این هشت بد کردار عقده های زندگی خود را بصورت فلسفه به خورد مردمان داده اند. 

 این کتاب سعی کرده بر اساس شواهد و مدارک مستند  تناقض‌های بزرگ در رفتار و گفتار این باصطلاح بزرگ‌ترین فیلسوفان را بر ملا سازد.  در نتیجه  ، مخالفت‌هاو موافقت‌های زیادی را در فضای آکادمیک جهانی برانگیخته است.

نکته مهم آنکه در گزا شات  این کتاب هشت فلسفه دان بد کردار افراد ی شیاد و فاسد و شهوتران و دروغگو لقب گرفته اند. 

درشبه یادداشت آینده به ویژگیهای اینان اشاره ای فهرست گونه خواهم نمود.

امیر تهرانی

هشت فیلسوف بد کردار یا شبه فیلسوفان

شبه یادداشتها

27 تیر 1401

فیلسوفان بد کردار و یا شبه فیلسوفان

فیلسوفان بدکردار کتابی است که دو نویسنده انگلیسی به نام نایجل راجرز و مل تامپسون در سال ۲۰۰۴ به نگارش در آورده اند. 

من اگر بجای دو نویسنده بودم این هشت  نفر را فلسفه دانان نابکار معرفی می کردم. 

به هر حال کاری سترگ انجام دادند و چهره پنهان  و دوست ناداشتنی فلسفه دانان محبوب را آشکار ساختند. 

 راجرز یکی از نویسندگان کتا ب اظهار نموده که نگارش این کتاب ریشه در گفتگوهایی داشته که مابین  او و مل تامپسون در  سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ برگزار شده بود

فهرست هشت فیلسوف غربی بدکردار برحسب گزارش مفصل و تحقیقی این دوپژو هشگر  بصورت زیر می باشد:

_ ژان ژاک روسو، 

_آرتور شوپنهاور،

_ فردریش نیچه،

_ برتراند راسل،

_ لودویگ ویتگنشتاین، 

_مارتین هایدگر،

 _ژان پل سارتر

 _ میشل فوکو 

   در این کتاب  هشت فصل را به خود اختصاص داده اند.

باید اشاره کنم که  نویسندگان با آوردن شواهدی از زندگی شخصی این افراد، تلاش کرده‌اند نشان دهند که فلسفه آنها واکنشی به مسائل و مشکلات در زندگی شخصی آنها بوده‌است.

یعنی این هشت بد کردار عقده های زندگی خود را بصورت فلسفه به خورد مردمان داده اند. 

 این کتاب سعی کرده بر اساس شواهد و مدارک مستند  تناقض‌های بزرگ در رفتار و گفتار این باصطلاح بزرگ‌ترین فیلسوفان را بر ملا سازد.  در نتیجه  ، مخالفت‌هاو موافقت‌های زیادی را در فضای آکادمیک جهانی برانگیخته است.

نکته مهم آنکه در گزا شات  این کتاب هشت فلسفه دان بد کردار افراد ی شیاد و فاسد و شهوتران و دروغگو لقب گرفته اند. 

درشبه یادداشت آینده به ویژگیهای اینان اشاره ای فهرست گونه خواهم نمود.

امیر تهرانی

شبه یادداشتها :چه کسی درست می گوید؟

شبه یادداشتها
26 تیر ماه 1401
چه کسی درست می گوید؟ 
ماریو بارگاس یوسا داستان نویس و سیاستمدار اسپانیایی  می گوید:
"برای مثال نگاهی به هنرمندان و روشنفکران بیندازیم. من نوشتن این مقاله را زمانی آغاز کردم که فردی ناراضی در نظام دیکتاتوری کوبا، به نام اورلاندو زاپاتا، در اعتراض به وضع زندانیان سیاسی در کوبا، بعد از 85 روز اعتصاب غذا جان داد و در همان روز فردی دیگر، به نام گی‌یرمو فارینیاس، بعد از چند هفته بی غذایی در حال مرگ بود. در همان احوال در مطبوعات اسپانیا خواندم که یک بازیگر و یک خواننده، هر دو مشهور، دارند در روزنامه‌ها به آن دو نفر فحش می‌دهند و همان شعارهای دیکتاتور کارائیب را تکرار می‌کنند و آن دو را «مجرم» می‌خوانند. هیچ یک از این دو هنرمند تفاوت میان کوبا و اسپانیا را از حیث سرکوب و نبود آزادی درک نمی‌کرد. 
این نوع نگرش را چگونه توجیه کنیم؟ تعصب؟ جهل؟ حماقت محض؟ نه! بلکه سبکسری. آن دلقک‌ها و کمدین‌هایی که در جامعه‌ی امروز «عقل کل» شده‌اند، همان‌طور حرف می‌زنند که عمل می‌کنند و این جای هیچ تعجب ندارد. عقاید اینان در ظاهر هواخواهی از افکار مترقی  جلوه می‌کند، اما واقعیت این است که این ها همان فرمان عهد عتیق چپ متفرعن را تکرار می‌کنند:
تا می‌توانی اشکال تراشی کن و مضمونی برای شایعه‌پراکنی به دست مردم بده!"

خوب این نظر بارگاس یوسا بود. اماشما چه فکر می کنید؟ در این دنیای پر آشوب هر کس از دید گاه خود به جهان نگاه می کند. در این صورت  ما چگونه در یابیم که کدام دید گاه درست است؟ 
امیر تهرانی

 

شبه یاداشتها : ضد جادو


شبه یاداشتها

20 تیر ماه 1401

ضد جادو

شخصی تعریف می کرد به یکی از چهره های مشهور  گفته بودند:الان عده ای در پنهانی مشغول پیاده سازی جادو بر علیه ‌شما هستندو  می خواهندبه‌شما صدمه بزنند.

و او گفته بود: من خودم باطل السحرم. هر جا که من باشم جادو باطل می شود   و هیچ تاثیری بر من نخواهد داشت.

شاید این بزرگترین رار جادو باشد که انسان بتواند به درجه ای از قدرت روحی برسد که خود را باطل السحر بداند.

امیر تهرانی

شبه یادداشتها : عمر کافی چقدر باید باشد؟


شبه یادداشتها

14 تیرماه 1401

عمر کافی چقدر باید باشد؟

راستش بستگی به شخص دارد. ابن سینا 57 سال عمر کرد ولی تا تاریخ و بشر و جود داشته باشد او نیز وجود دارد. نیچه زمانی گفته بود:

"به‌تازگی گفته می‌شود که گوته با هشتاد و دوسال عمر، زیادی زیست! یعنی در سال‌های پایانی عمرش، آفرینش هنری نداشت. ولی من حتی یکی دو سال از همان «سال‌های زیادی» گوته را با قرن‌ها طول عمر مردمان مدرن، با سرافرازی مبادله می‌کنم."ا

امیر تهرانی