شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها :۴ دیماه ۱۴۰۰ شمسی : نظر اسپینوزا متفکر مشهور هلندی


شبه یادداشتها

۴ دیماه ۱۴۰۰ شمسی


نظر اسپینوزا متفکر مشهور هلندی 

"بارها از دیدن اینکه مبلغین مسیحی، که در ظاهر عشق و محبت و صلح و گذشت و شفقت را به تمام مردم عالم توصیه می‌کنند، خود با کینه و بغض عجیبی با هم می‌جنگند و به سخت‌ترین وضعی همدیگر را دشمن می‌دارند دچار تعجب می‌شوم، دلیل آنها بر دین خود رفتار و عملشان است نه فضایلی که تبلیغ می‌کنند."


من با خواندن این گفتار بیاد گفتار دالای لاما می افتم که چندی پیش گفته بود:

"اگر دینت باعث شده است که بخشنده تر، فهمیده تر ، دل رحم تر و موثر تر شده باشی بدان که دینی خوب اختیار کرده ای!"

راستش حقیقت این است که همین سخن دالای لاما مرا به شک وتردید بیشتر وا     می دارد . چون اگر بخواهیم آنرا به دین بودا ربط دهیم می بینیم که  در میانمار که اکثریت بودایی هستند، مردم پیرو بودای صلح طلب ،  اقلیت مسلمان را بدون هیچ دلیل زنده زنده در آتش می سوزانند.

امیر تهرانی

ح،ف



شبه یادداشتها: یکم بهمن ماه ۱۴۰۰ شمسی : زندگی وارونه



شبه یادداشتها: یکم بهمن ماه ۱۴۰۰ شمسی

زندگی وارونه


- ما بیشتر اوقات به آنچه که نداریم فکر می کنیم، ولی هر گز به آنچه که داریم فکر نمی کنیم.

آرتور شوپنهاور  فیلسوف آلمانی


-در ایالات متحده، بیشتر حسرت و تمایلی وارونه وجود دارد، به این معنی که هدف بزرگ و مُسن شدن نیست، بلکه جوان ماندن است؛ بلوغ و جدایی از مادر نیست، بلکه اتحاد و یکی شدن با اوست.

 به این ترتیب شوهرانِ وکیل، تاجر و صاحب فن که اغلب به راهنمایی والدین،حرفه‌شان را انتخاب کرده‌اند، به عبادت در همان معابد دوران کودکی‌شان مشغول‌اند و در همان حال زنان‌شان در جستجوی عشق‌اند، حتی اگر چهارده سال از زندگی مشترک آنها بگذرد و حاصل آن، دو فرزند خوب و با تربیت باشد...

ژوزف کمپل


متاسفانه این نوع طرز فکر  به زندگی بسیار از جامعه ها و مردمان رخنه کرده و دلیل این همه طلاق، درگیری خانوادگی و کاری ، بزهکاری و گسیختگی اخلاقی تا حد قابل توجهی به همین روش زندگی وارونه مربوط           می شود.

امیر تهرانی

ح،