شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ شمسی : چگونه می توان در این دنیای پر آشوب زندگی در حد یک شاهکار داشت؟

شبه یادداشتها

۱۵ مرداد ۱۴۰۰ شمسی


چگونه می توان در این دنیای پر آشوب زندگی در حد یک شاهکار داشت؟

پدیده ای بنام :دکتر ناصر خلیلی

بجای آن که آسمان ریسمان بهم ببافم و سر خواننده را بدرد آورم زندگی یک ایرانی فوق العاده موفق را بطور مختصر شرح می دهم.و در آخر خواهم گفت که او این همه ثروت و موفقیت را چگونه بدست آورد:
ناصر داوود خلیلی (زاده ۱۳۲۴ خورشیدی/۱۹۴۵ میلادی، اصفهان) یک ثروتمند و کلکسیونر  ایرانی‌ ساکن انگلستان است. او طبق فهرست ساندی تایمز در سال ۲۰۰۷ پنجمین فرد ثروتمند ایرانی در بریتانیا شناخته شده است. داوود خلیلی به خاطر داشتن مجموعه‌ای از آثار هنری اشتهار یافته است. بخش عمده دارایی او را مجموعه‌ای از آثار هنری ایرانی و اسلامی تشکیل می‌دهدکه بالغ بر۳۵۰۰۰ شیء هنری و عتیقه را شامل می‌شود.

مجموعه های کلکسیونی او عبارتند از:

• مجموعه منسوجات سوئدی خلیلی

• مجموعه هنر ژاپنی خلیلی

• مجموعه اسناد آرامی خلیلی.

• مجموعه آثار فلزکاری های اسپانیایی خلیلی

• مجموعه کیمونو خلیلی

• مجموعه آثار هنرهای اسلامی خلیلی

• مجموعه آثار مینا کاری های جهان خلیلی

برای مثال مجموعه آثار هنر اسلامی را 20 سال پیش آغاز کرد. او می خواست مجموعه ای پرتعداد از بهترین آثاری که تصویرگر فرهنگ جهان اسلام باشد، جمع آوری کند.
وی با هدف تقویت درک جهانیان از هنر اسلامی به این مهم دست زد . در کنار این مجموعه دست به تالیف کتاب ده جلدی برای معرفی این آثار زد که در برگیرنده ی توضیحات آموزشی دقیق و تصاویر زیبا بوده و با نگاهی تاریخی ، ارزیابی جامعی از این آثار ارائه می دهد.
درباره این نمونه های هنری، مطالعات علمی بسیاری صورت گرفته و از روی همه ی دست نوشته ها نسخه برداری شده است. برنامه هایی در حال بررسی است تا موزه ای مخصوص هنر اسلامی ساخته شود.
محلی که نهایتاً این مجموعه را نیز در خود جای خواهد داد. دکتر خلیلی در دانشگاه لندن صاحب کرسی هنر و باستان شناسی اسلامی و در دانشگاه آکسفورد عضو هیئت تحقیق هنر اسلامی است. همچنین او را به پاس داشت فعالیت های تحقیقاتی و نقش مؤثرش در این زمینه، به عضویت افتخاری دانشگاه لندن پذیرفته‌اند .
جالب است که دکتر ناصر خلیلی یک یهودی است . ولی بیش از هر مسلمانی ثروت خودرا برای حفظ و معرفی آثار هنری سرزمین های اسلامی بویژه ایران بکار برده است. تقریبا با مشهور ترین شخصیت های سیاسی و علمی و فرهنگی جهان ملاقات داشته و جوایز مختلف در  یافت کرده است.

ناصر خلیلی از کجا شروع کرد؟
خلیلی ابتدا پول و ثروت نداشت و لی با مطالعه و تحقیق در زمینه سنگها و جواهرات  و آثار هنری اسلامی و غیر اسلامی توانست به شخصی  متخصص در این زمینه مشهور شود . سپس در زمان مناسب بعنوان مشاور پادشاه فوق العاده ثروتمند کشور برونئی شروع بکار نمود. برای او سنگها و جواهرات قیمتی قدیمی و جدیدی خرید و از کمیسیونهای دریافتی از این خرید ها به یک بنیان مالی قوی دست یافت و سپس به جمع آوری کلکسیونهای مورد علاقه خود پرداخت که امروزه یک امپراطوری فرهنگی باستانی را در بر می گیرد.

منبع اطلاعات: ویکپدیا

امیر تهرانی

ح.ف

نظرات 1 + ارسال نظر
امیر جمعه 15 مرداد 1400 ساعت 14:43 http://dashtemoshavvash.blogsky.com

سلام
جالب بود ولی دو نکته فراموش نشود:
اول اینکه هر ایرانی اصیلی صرفنظر از مذهب و دین دلش برای ایران می تپد.
دوم اینکه با این همه مشکلات و بدبختی که دچارش شده ایم زنده ماندن خودش یک شاهکار است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد