شبه یادداشتها  : دیروز و امروز

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی
شبه یادداشتها  : دیروز و امروز

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

چنین است، انسان خردمند!

در ویرگول یاداشتی در مورد انسان خردمند و خرد ورز یافتم که  طی سی شماره و سی اصل چنین انسانی را معرفی می کند:

1- صبر کردن را به خوبی می‌فهمد و به کار می‌بندد.

من اضافه کنم: ولی آن قدر صبر نمی کند و نرمی نشان نمی دهد که او را هم چون میله داغ شده خم کنند.

2- قبل از بررسی کامل تمام جوانب، «نتیجه‌گیری» نمی‌کند.

3- تحمل کردن را خوب بلد است و به دیگری فرصت ابراز وجود می‌دهد.

من اضافه کنم: تحمل کردن با اجازه ابراز وجود به دیگران ارتباطی ندارد . فرصت ابراز وجود دادن به دیگران احترام به حقوق بشری است، و تحمل باید از نوع منطقی و سودمند باشد.

4- به موقع پیشرو  و به موقع دنبال کننده است.

5- هنر خوب گوش دادن را بلد است.

6- در تله تجربه نمی‌افتد.

من اضافه کنم: در تله گذاری دیگران نمی افتد و این کار نیاز به هوشمندی ، دانش ،  آگاهی و احتیاط فراوان است.

7- همیشه مشتاق شنیدن و یادگرفتن است.

8- اگر در جمعی ابراز وجود نکند، احساس بدی ندارد.

من اضافه کنم: نباید ابراز وجود نکردن ویژگی ذاتی او شود. چون در این صورت مانند پر کاهی است که او را به این سو آنسو می اندازند.

9- مسئولیت پذیری را با تمام وجودش می‌فهمد و عمل می‌کند.

10- سرمایه‌ اصلی‌اش «سکوتش» است.

من اضافه کنم: آنجا که باید سکوت ، سکوت می کند و جایی که باید سخن گوید زبان به سخن گفتن می گشاید.

11- اعتبار سنجی دقیق و موشکافانه قبل از تحلیل هر چیزی را خوب بلد است.

12- با شهامت می‌گوید : «من بلد نیستم» ، «من مطلع نیستم» ، «نمی‌دانم» ، «اجازه بدهید مطالعه کنم»، «باید از کسی بپرسم».

من اضافه کنم: اجازه بدهید مطالعه کنم، اجازه بدهید فکر کنم جامع تر از بقیه موارد است.

13- در فرستادن و ارجاع دادن افراد به آگاه‌تر از خودش «لحظه‌ای» درنگ نمی‌کند.

14- مرز میان تواضع و خاکساری و عزت نفس پایین را می‌فهمد.

15- اگر می‌گوید بلد نیستم، ژست تواضع نمی‌گیرد.

16- در تقسیم منابع یادگیری گشاده‌دست است و «بی‌درنگ» دیگران را در جریان جزئیات منابع یادگیری‌اش قرار می‌دهد.

17- روی تک‌تک واژگانی که قرار است بیان کند «فکر کرده» است و زمان گذاشته است.

18- در بیان هر مطلبی، به مخاطب توجه ویژه دارد.

19- مخاطب را بنا به ظرفیت جذب محتوا و درک او از سخنانش به خوبی هدایت می‌کند.

20- در رفتار کردن با دیگران «صداقت» دارد.

21- رفتارهایش به مرحله «Assertive» رسیده‌است.

22- زمانش را به دقت و با سنجه‌های دقیق «مدیریت» می‌کند.

23- سرش شلوغ نیست، چون به خوبی بلد است وظایف را طوری تقسیم کند که برای زندگی هم زمان بماند.

24- زندگی را با تمام وجودش درک و زندگی می‌کند.

25- در رفتار با دیگران، ضمن حفظ احترام و شأن آن‌ها، حدود و حریم‌ خودش را رعایت می‌کند.

26- آماده است هر لحظه همه‌چیزش را به یک‌باره از دست بدهد.

من اضافه کنم: نیازی به این ویژگی نیست، مگر آن که علیرغم پایداری  و همه کوشش های او چرخه زمان طوری حرکت کند که او بناگاه همه چیز را از دست بدهد.

27- برای شروع مجدد کردن و ساختن همه چیزهایی که از دست رفته «همیشه» آماده است.

28- با غرولند و شکایت و اتهام به  دیگران به خاطر پوشش ضعف‌های خود میانه‌ای ندارد.

29- در سیاه‌ترین و تاریک‌ترین روزها، قادر است کلمات دقیقی از امید و روشنایی بیان کند.

30- به دیگران امید واهی نمی‌دهد. راه درست را هر چند سخت و صعب نشانشان می‌دهد و خود به عنوان اولین نفر، در پیشاپیش دیگران قرار می‌گیرد.

و من اضافه کنم,:

31-انسان خردمند ابداع گر است و در پی پیدا کردن راه حلهای جدید و سازنده و اکتشاف و اختراع است. و گرنه همواره باید بر سر سفره دیگران بنشیند.

امیر تهرانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد