شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

حوضچه مسیح


از طریق فیلمهای مستند متعدد بارها شاهد آن بوده ام که برخی از مسیحیان روسیه در حوض کوچکی از آب خود را غسل تعمید مجدد می دهند.

روش ورودبه این حوض پر آب تعمید دهنده به این گونه است که یک یک با رعایت نوبت به درون آب می روند و مرد و زن با کشیدن صلیب بر روی سینه سه بار در آب حوض تا بالای سر فرو می روند و کاری را انجام می دهند که در دین اسلام به" غسل ارتماسی " مشهور است.

رعایت پوشش لباس برای بانوان در هنگام غسل تعمید لزومی ندارد و بعضا نیمه برهنه هستند. اما مشخص است که کسی به لباس دیگری توجه ندارد و آنان با ایمان خالص مذهبی و در سرمای شدید ، که گاهی برف در حال بارش است به درون آب غوطه ور می شوند تا روحشان و جسمشان پاک شود.

من بدنبال منشاء این غسل تعمید سرخود بودم تا این که در کتاب "مانی و سنت مانوی" نوشته فرانسوا دگره  خواندم که این سنت توسط فرقه های تعمیدی در بین النهرین و احتمالا در جاهای دیگر شیوع پیدا کرده است. 

در همین کتاب بنابر نقل از انجیل متی (3،7-11)  می نویسد که یحیی تعمید دهنده در کنار رود اردن می گفت:من شما را با آب تعمید می دهم که ایمان بیاورید.

فرانسوا دگره تاکید میکند که غسل در آب باعث بروز حالتی د  ر شخص باورمند می شود که به آن "متانویا" می گویند.

 متانویا به معنای دگر گونی روحی و معنوی می گردد. زیرا سروش هاتف غیب در متون مقدس گفته است:خود را در آب جاری رودخانه ها بشویید...خداوند فضیلت ایمان به شما عطا خواهد کرد.

یکی از معروفترین فرقه های یهودی-مسیحی معتقد به این نوع غسل تعمید سرخود، فرقه الخزایی در مرز ایران بود که مسیحیان رهبر آنان را شیاد و دروغگو  می خواندند. زیرا او به غیر از خدای یگانه به خدای دیگری باورنداشت  و از پیروان خود خواسته بود  که از آتش و  قربانگاه ها بعنوان محل عبادت دوری کنند، و دیگر آن که بسوی بیت المقدس نمازبخوانند.

نکته جالب این که مانی که خود را پیامبر معرفی می کرد سالها پیرو الخزاییها بود و ناگهان از آنان و غسلشان و باورهایشان جداشد و اصلا شستشو را مردود دانست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد