شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

گفتم بگو: خدا حافظ ترکیه!

ترکیه سرزمینی است که دریا  ،کوه ، جنگل ، آثار باستانی فراوان، بازارها ی قدیمی 150 ساله و بازارهای مدرن  ، خیابانها و کوچه ها و خانه هایی با نوستالژیک دوران عثمانی ، فروشگاه های قدیمی و جدید ، پاساژهای متعدد برای فروش کالا های متنوع ، اغذیه فروشیهای بی شمار با غذاهای مختلف ، تفرجگاه ها و موزه ها و کاخهای مختلف ، باغها و پارکهای زیبا و بهشت آسا را در را در خود جای داده است.

به همین دلایل   این سرزمین همیشه میعاد گاه مسافران از سراسر جهان بوده است و تا پیش از هجوم کرونا از بیش صد کشور جهان  خیل میلیونی مسافران و در همه اوقات سال به آن هجوم می  آوردند.

بویژه پایتخت این کشور استانبول  جاذبه ای دارد  و با آن هفت تپه ای که رویش بنا شده  شهر  موعود و دوست داشتنی  میلیونها دیدار کننده از سراسر جهان بوده است.

در بیست سال گذشته این کشور اقامتهای یک ساله با امکانات وسیع به مهاجران  می داد واز این روی بسیاری رحل اقامت در این سرزمین افکندند.

البته تا دوسال پیش   مخارج زندگی در ترکیه از بسیاری از کشور ها ارزانتر و همه چیز بر اساس یک برنامه مرتب و منظم در جریان بود. 

اما ناگهان بلای ساخته شده کرونا رسید و همه چیز در توقف و سکوت فرو رفت.بسیاری از فروشگاه ها ،مغازه ها و،  ستورانها، گردشگاه ها و سیر وسیاحت ها تعطیل شدند ، و پتک بیکاری و نزول اقتصادی فرود آمد.

کرونا که فروکش کرد و آرام با تانی تحرک و کار به ترکیه باز گشت، ناگهان بلای دیگری نازل شد و آن سقوط ارز‌ش لیر ترکیه در مقابل دلار و یورو بود.

یکی از صهیونیستها  ی پولی گفته است:" ارزش پول یک کشور را پایین بیاو رید ناگهان فساد از هر سوراخی بر می زند. "

ناگفته نماند که  قانون حاکم بر اقتصاد جهانی مانند مالبند گاری های قدیم است و نره غولان مربوطه که سوار بر این گاری هستند به هر سو که خواسته باشند سر گاری را بر می گردانند.

از این روی بود که در کوتاه مدت تورم سهمناک تر کیه را در نوردید و قیمت ها سر سام آور افزایش یافتند. ورودی تاکسی ده لیر بود و اکنون 100 لیر است. اجاره یک آپارتمان  1500 تا 2000 لیر بود و اکنون مابین 20000تا 40000 لیر است.

علاوه بر مصیبتهای فوق آنچه که ضربه مهلکتری بر پیکر مهاجران به ترکیه بخصوص از نوع یک ساله اش  وارد ساخته، قانون عجیب و غریب مالیاتی جدید این کشور است.

تاچندی پیش مهاجران یک ساله حق نداشتند در ترکیه استخدام شوند و از منابع ترکیه ای مزد و حقوق دریافت کنند. این قانون هنوز به قوتش باقی است.  اما قانون جدید مطالب و فرامین لازم الاجرای جدید تری دارد که سخت شوکه کننده است و  می گوید که حتی اگر از کشور شما برای شما پول ارسال شده باشد شما باید مالیاتش را بدهید.

این بود که وقتی یکی از عزیزان از من پرسید: من باید در ترکیه بمانم و یا آنجا  را ترک کنم، گغتم بگو: ترکیه خداحافظ!

امیر تهرانی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد