شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

چنین نوشت گاندی: توهم بیادداشته باش¡

شبه یادداشتها

گاندی را یکی از تاثیر گذارترین  شخصیتهای تاریخ دویست ساله اخیر دانسته اند و این حقیقتی غیر قابل انکار است. نوشته ها و گفتار های چنین بزرگانی ما را با بنیانهای شخصیتی و فکر ی آنان آشنا می سازد. او در بخشی از دستنوشته هایش از خواننده می خواهد چیزی نباشد که دیگران می خواهند:

 "می‌‌توانم خوب، بد، خائن، وفادار، فرشته‌خو یا شیطان‌ صفت باشم.

من می توانم تو را دوست داشته یا از تو متنفر باشم.

من می‌توانم سکوت کنم، نادان و یا دانا باشم.

چرا که من یک انسانم، و این‌ها صفات انسانى است.

  • و تو هم به یاد داشته باش:

  • من نباید چیزى باشم که تو می‌خواهى، من را خودم از خودم ساخته‌ام.

    منى که من از خود ساخته‌ام، آمال من است.

    تویى که تو از من می سازى آرزوهایت و یا کمبودهایت هستند.

    لیاقت انسان‌ها کیفیت زندگى را تعیین می‌کند نه آرزوهایشان

    و من متعهد نیستم که چیزى باشم که تو می‌خواهى

    و تو هم می‌توانى انتخاب کنى که من را می‌خواهى یا نه

    ولى نمی‌توانى انتخاب کنى که از من چه می‌خواهى

    می‌توانى دوستم داشته باشى همین گونه که هستم، و من هم.

    می‌توانى از من متنفر باشى بى‌هیچ دلیلى و من هم.

    چرا که ما هر دو انسانیم و این جهان مملو از انسان‌هاست.

    پس این جهان می‌تواند هر لحظه مالک احساسى جدید باشد.

    تو نمی‌توانى برایم به قضاوت بنشینى و حکمی صادر کنی و من هم.

    قضاوت و صدور حکم بر عهده نیروى ماورایى خداوندگار است.

    دوستانم مرا همین گونه پیدا می کنند و می‌ستایند.

    حسودان از من متنفرند ولى باز می‌ستایند.

    دشمنانم کمر به نابودیم بسته‌اند و همچنان می‌ستایندم.

    چرا که من اگر قابل ستایش نباشم نه دوستى خواهم داشت،
    نه حسودى و نه دشمنى و نه حتی رقیبى.من قابل ستایشم، و تو هم یادت باشد اگر چشمت به این دست نوشته افتادبه خاطر بیاورى که آن‌هایى را که هر روز می‌بینى و با آنها مراوده می‌کنى همه انسان هستند و داراى خصوصیات یک انسان، با نقابى متفاوت اما همگى جایزالخطا

    نامت را انسانى باهوش بگذار اگر انسان‌ها را از پشت نقاب‌هاى متفاوتشان شناختى و یادت باشد که این ها رموز بهتر زیستن هستند ."

    امیر تهرانی

    منبع: بیتوته

    نظرات 0 + ارسال نظر
    برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد