شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

نشان از محمد زکریای رازی پس از ۱۱۰۰ سال

نشان از محمد زکریای رازی پس از ۱۱۰۰ سال

تاریخنگاران رونسانس اروپا  دو دانشمند ایرانی ؛ پورسینا و محمد  زکریای رازی را از ستونهای اصلی رنسانس به شما ر آورده اند. زیرا کتابهای پزشکی این دو دانشمند برای پانصد و یا ششصد سال کتابهای اصلی مراجع برای تدریس علم طب و معالجه بیماران در سراسر جهان بوده است.

اگر چه برای پور سینا دو مکان بعنوان آرامگاه یکی در همدان و یکی در اصفهان مشخص شده و حتی کلاس درس پورسینا در اصفهان که پانزده سال محل تدریس او بود نیز امروزه وجود دارد...ولی از محمد زکریای رازی هیچ گونه اثری مکانی مانند محل زندگی، تدریس و حتی مزار وجود ندارد.

برای نخستین بار سالها پیش استاد دانشمند دکتر حسین کریمان گمانه زنی هایی را اعلام نمود که امروزه می رود که  به صحت بپیوندد. گزارش زیر نشان از پیگیریهایی  می دهد که جای خوشوقتی است:

" طی پژوهش‌ها و مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی که در این خصوص انجام شد به این نکته دست پیدا کردیم که بیمارستان قدیم ری در حوالی منطقه قلعه‌نو و فیروزآباد بوده و رازی هم به عنوان مدیر این بیمارستان در همین منطقه به درمان و تدریس اشتغال داشته که در همین منطقه نیز از دنیا رفته و در قبرستان قدیمی این منطقه یعنی جایی که امروز به نام امامزاده شعیب (ع) می‌شناسیم به خاک سپرده شده است.

مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) ادامه داد: در پی بررسی‌های میدانی این منطقه مشخص است که گورستانی قدیمی در این منطقه وجود دارد که بعضی از اهالی قدیم این منطقه حتی به وجود سنگ قبرهایی با خط کوفی در گذشته‌ای نه چندان دور اشاره می‌کنند.دانشیار" خبر گزاری تسنیم

امیر تهرانی

ح.ف

امیر تهرانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد