شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها :+۱۲۴ مرداد ۱۴۰۰ شمسی : یک عکس ویک دنیا حرف و جادوی عکس های قدیمی


شبه یادداشتها

۲۴ مرداد ۱۴۰۰ شمسی


یک عکس ویک دنیا حرف و جادوی عکس های قدیمی

۲۸ مرداد روز جهانی عکاسی است.  پیش از رسیدن آن روز فرصت را مغتنم می شمارم و از عکس سخن می گویم. راستش خود من جزو آن دسته از  علاقمندان پر و پا قرص عکس هستم که بیشتر مجذوب جادوی عکسهای قدیمی هستند.

 اگر دقیق بخواهم بگویم شاید دیدن عکس و جستجوی آن یکی از کارهای همیشگی من هست.  و موضوعی که در این ارتباط  همواره مرا در فکر و اندیشه نگه می دارد و در ذهن در جستجوی حل آن هستم گمشدن  حدودا صد و پنجاه قطعه عکس بزرگ و کوچک از دوران مختلف زندگی پدرم می باشد. این عکسها که همگی در یک بسته جا داده شده بودند ناگهان مفقود شدند و دیگر اثری از آنها دیده نشد. 

تنها عکس پدر بزرگم نیز توسط دخترکی حسود چنان تکه تکه شد که دیگر امکان احیاء آن وجود نداشت. تا این که چندی پیش در همین سرچها ی در بدر بدنبال عکس های قدیمی  تهران بودم که ناگهان عکسی از او را در اینترنت یافتم که در دروران قاجار و چندی پیش از در گذشت او برداشته شده بود.

 شوق و ذوقی که از دیدن این عکس به من دست داد قابل وصف نیست. هرگز تصور نمی کردم که عکاسی نا معلوم در روزی و در لحظه ای نا مشخص در یکی از خیابانهای تهران قدیم در حال عکاسی از مردم و خیابان باشد و اتفاقا در آن لحظه بخصوص چهره و شخصیت مرکزی عکس را پدر بزرگ من قرار دهد بدون آن که عکاس او را بشناسد .

شاید تقدیر و یا چرخه تصادف این عکس را برای آینده ذخیر ه کرده بود.

از دیکر عکسهایی که باز در اینترنت به آن بر خوردم که با زندگی خودم و خانواده ام ارتباط داشت ، عکس گذرگاه پردرختی است کهدر محله قدیم ما وجود داشت و متاسفانه ما عکسی از آن نداشتیم . ولی باز جستجوهای اینترنتی مرا به عکسی زیبا و جذاب از همان گذرگاه رساند و خاطرات زیبای دوران کودکی و نوجوانی را در من زنده کرد.

  این گذرگاه محل بازی من و برادرانم و بچه ها یی بود که در آن گذرگاه زیبا و پردرخت و امن بخشهایی از دوران کودکی و نوجوانی و حتی جوانی خودرا گذراندند.

این گذرگاه امروز هم وجود دارد و حکایت از شکوه قدیمی خود می کند و لی ساختمان سازی ها به آن شکوه و زیبایی تا حدود زیادی صدمه زده است.

امیر تهرانی

ح.ف

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد