شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها :۲۰ مرداد ۱۴۰۰ شمسی: یاد ی از یک فیلسوف که دیوانه شد


شبه یادداشتها

۲۰ مرداد ۱۴۰۰ شمسی

یاد ی از یک فیلسوف که دیوانه شد


کار ل فریدریش نیچه نویسنده وفلسفه پرداز آلمانی   معتقد بود اهل حقیقت یعنی ؛ آدم بی خدا ، شرزه  و تنها...او تبلیغ زیادی کرد که خدا مرده است.  ولی 
آثار نیچه تماما  در خدمت نازیسم و فاشیسم قرار گرفت.

 چون فلسفه او همان او بود که فاشیسم و نازیسم به آن احتیاج داشتند. اما این آدم بی خدا ی ، شرزه و تنهای شجاع از فلسفه فکری خود چه محصولی برای خود درو کرد؟


"نیچه زندگی شخصی پر تلاطمی داشت و چندان با زنان هم میانه‌ای نداشت. نیچه دائماً بیمار بوده و سردرد داشته و این سردردها را نتیجه زایش افکار نو می‌دانسته‌است.در اواخر عمر نیچه خواهرش از او مراقبت می‌کرد.
نیچه در ده سال آخر عمرش عملاً دیوانه بود. برخی روانپزشکان هم‌عصر نیچه به ویژه پزشکان معالج او علت دیوانگیِ نیچه را فلج تدریجیِ مغزی ناشی از عفونت سیفلیس دانستند. 
بنا بر این نظریه، طی سال‌های ۱۸۶۴ تا ۱۸۸۸ نیچه ابتدا در یکی از روسپی‌خانه‌های اروپا به سیفلیس مبتلا شده و سپس دچار فلج مغزی شده‌است. "
منبع ویکپدیا
البته خواهرش مدعی بود که نیچه بخاطر سردرد های مکرر داروی  مسکنی بنام کلورال مصرف می کرد و این علت جنون او بود که از لحاظ پزشکی این مطلب به هیچ وجه مورد قبول نیست.
برخی گفتند که او کار فکری زیاد کرده و دیوانه شده بود. ولی این هم قابل قبول نیست. چون هر کسی می تواند بیاید و بگوید : خدا مرده است، و یا این که اهل حقیقت یعنی آدم بی خدا و شرزه و تنها! اینها که نیاز به فکر شدید ندارد.هر بی فکری می تواند این گونه فکر کند.
باید هوشمند باشیم و گول نامها و شهرتها را نخوریم.

امیر تهرانی

ح.ف

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد