شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰ شمسی : عشق و عشق و عشق


شبه یادداشتها

۱۳ تیرماه ۱۴۰۰ شمسی

عشق و عشق و عشق

نیما شاعر معروف و بنیانگزار شعر نو پارسی زمانی گفته بود که از یک شعر بسیار خوشش آمده بود و آن شعر زیر بود:


بجز از عشق که اسباب سر افرازی بود     هر چه دیدیم و شنیدیم همه بازی بود


اریک فروم نویسنده و روانشناس مشهور نیز کتابی با عنوان " هنر عشق ورزیدن" دارد که به زبانهای مختلف ترجمه شده است. او بر این باور بود که دونوع عشق وجود دارد:

عشق نوع اول: کودکانه و نابالغ  

-و عشق نوع دوم ، عشق بالغانه و تکامل یافته!

عشق اول می گوید: باید فقط مرا دوست بداری !(علت دعواها، بگو مگوها و حتی طلاقها زوجهای جوان...چون در سرزمین و جهان   عشق   کودک مانده اند...در مانده اند...یعنی متاسفانه عقب مانده اند)...یا می گوید و همیشه در بوق عشق این گونه می دمد که فقط مرا دوست بدار!... و اهمیت ندارد که من تو را دوست بدارم یا نه!ویا این که دلیلی ندارد که  برای چه دیگری  را دوست دارد ؟برای خود معشوق ویا برای خودش ؟ ...چون از نظر او  این موضوعات مهم نیست . بلکه می گوید فقط مرا دوست بدارو فقط همه عاشق من باش!


اما عشق دوم: این عشق از مرحله کودکی گذشته به بلوغ رسیده و حرف حسابش این نیست که " دوست دارم چون دوستم دارند. " بلکه می گوید:"چون دوستت دارم به تو نیاز دارم ...در حالی که عشق در مانده و نابالغ می گفت:"چون به تو نیاز دارم دوستت دارم"


و اگر عشق از مرحله بلوغ بگذرد به عروج می رسد، پهنه فضا را در بر می گیرد، از پیوستار زمان و فضا می گذرد  مثل عشق  سعدی شیر ازی می شود. این بلبل گلستان و بوستان ادب پارسی می گوید:


به جهان خرم‌ از آنم که جهان خرم از اوست     عاشقم بر همه عالم که همه عالم از  اوست


امیر تهرانی

ح.ف

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد