شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها ۶ خرداد ۱۴۰۰ شمسی از کتاب طاعون آلبر کامو تا کرونای امروز


شبه یادداشتها

۶ خرداد ۱۴۰۰ شمسی

از کتاب طاعون آلبر کامو تا کوید ۱۹  امروز

امروز مجددا بخشی از کتاب طاعون نوشته آلبر کامو را خواندم . در این کتاب او از شیوع طاعون در شهری درالجزایر و از قول یک راوی گزارش می دهد. گفتگوهایی که بین مردم و کاراکترهای اصلی کتاب رد و بدل می شود می توانند برای جهان کرونا زده  امروز مفید باشند.

در میان این کاراکترها جوانی  روزنامه نگار  بنام رامبروجود دارد که قصد گریز از شهر را دارد. چون طبق مقررات ، خروج از شهر طاعون زده ممنوع است.ولی  او در آرزوی دیدن نامزدش می باشد که در پاریس زندگی می کند و سعی می کند از طریق فرزندان نگاهبان  شهر بگریزد. 

دکتر ریو پزشکی که مردانه به معالجه بیماران و مبارزه با طاعون پرداخته به او اعتراض می کند. رامبر پاسخ میدهد که قهرمان بازی را باید کنار گذارد. دکتر رامبر اعتراض کرده و می گوید: تنها راه مبارزه با طاعون،   درستی است. همه باید به وظیفه ای که دارند عمل کنند.

این در حالی است که طاعون همه شهر را در نوردیده و مردم دیگر در زمان حال زندگی نمی کنند. بلکه در گذشته بسر می برند. امید خود را از دست داده اند. ولی ازهم نپاشیده اند...گروه های داوطلب  بطور منظم به معالجه و دفن مشغول اند...طاعون سد مابین غنی و فقیر را برداشته است. چون ثروتمندان نیز طعمه طاعون می شوند...

وقتی در جریان بحث یک نفر به رامبر می گوید که همسر دکتر ریو در بیمارستانی در یکی از شهرهای مجاور بستری است ، رامبر به حیرت فرو می رود.

شب موعود  فرار می رسد و رامبر به خانه نگهبان شهر می رود تا پسرهای نگهبان او را فراری دهند. ولی ناگهان تصمیم می گیرد به شهر بر گردد ...مستقیما به بیمارستان می رود ...دکتر ریو را می بیند که سخت مشغول تلاش است. ..دکتر ریو منتظر تهیه واکسن توسط دکتر کاستل است...به دکتر ریو می گویند که رامبر امشب می گریزد. و رامبر با صدای بلند می گوید:"  من تصمیم عوض شده است. من اینجا می مانم. چه سودی دارد که من بفکر نجات خود باشم ولی به نجات دیگران فکری نکنم..."


امیر تهرانی

ح.ف

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد