شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها :چه کسی درست می گوید؟

شبه یادداشتها
26 تیر ماه 1401
چه کسی درست می گوید؟ 
ماریو بارگاس یوسا داستان نویس و سیاستمدار اسپانیایی  می گوید:
"برای مثال نگاهی به هنرمندان و روشنفکران بیندازیم. من نوشتن این مقاله را زمانی آغاز کردم که فردی ناراضی در نظام دیکتاتوری کوبا، به نام اورلاندو زاپاتا، در اعتراض به وضع زندانیان سیاسی در کوبا، بعد از 85 روز اعتصاب غذا جان داد و در همان روز فردی دیگر، به نام گی‌یرمو فارینیاس، بعد از چند هفته بی غذایی در حال مرگ بود. در همان احوال در مطبوعات اسپانیا خواندم که یک بازیگر و یک خواننده، هر دو مشهور، دارند در روزنامه‌ها به آن دو نفر فحش می‌دهند و همان شعارهای دیکتاتور کارائیب را تکرار می‌کنند و آن دو را «مجرم» می‌خوانند. هیچ یک از این دو هنرمند تفاوت میان کوبا و اسپانیا را از حیث سرکوب و نبود آزادی درک نمی‌کرد. 
این نوع نگرش را چگونه توجیه کنیم؟ تعصب؟ جهل؟ حماقت محض؟ نه! بلکه سبکسری. آن دلقک‌ها و کمدین‌هایی که در جامعه‌ی امروز «عقل کل» شده‌اند، همان‌طور حرف می‌زنند که عمل می‌کنند و این جای هیچ تعجب ندارد. عقاید اینان در ظاهر هواخواهی از افکار مترقی  جلوه می‌کند، اما واقعیت این است که این ها همان فرمان عهد عتیق چپ متفرعن را تکرار می‌کنند:
تا می‌توانی اشکال تراشی کن و مضمونی برای شایعه‌پراکنی به دست مردم بده!"

خوب این نظر بارگاس یوسا بود. اماشما چه فکر می کنید؟ در این دنیای پر آشوب هر کس از دید گاه خود به جهان نگاه می کند. در این صورت  ما چگونه در یابیم که کدام دید گاه درست است؟ 
امیر تهرانی

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد