شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها :همه چیز را بر باد دهید!

 شبه یادداشتها

12 تیرماه

1401

همه چیز را بر باد دهید! 

از افرادی که بلندگو و قلم در دست دارند و بر اساس تز و نظریه زیر عمل می کنند بشدت باید ترسید. چون آنان وقتی به قدرت برسند بیرحمانه تر  عمل خواهند کرد. چنانکه پس از انگلستان کشور جدید آمریکا همین گونه عمل کرد. 

 " پیش از انقلاب آمریکا و در جریان حوادث آن، مبلغ بزرگ، ساموئل آدامز، اعتبار انگلیس را به منظور برقراری عدالت، آزادی خواهی و تمدن نشانه گرفت. او یک تصویر غیراخلاقی از انگلیس نشان داد. بهره برداری منابع مستعمرات و محرومیت مردم از فرایندهای دمکراتیک از مواردی بود که آدامز به آن تأکید داشت. به تدریج افکار عمومی نسبت به انگلستان تغییر کرد و حتی کسانی که موافق رفتارهای دیپلماتیک این کشور بودند، نسبت به عقایدشان دچار تردید شدند.

آدامز برای پیشبرد اهداف خود، در نقد سیاست‌های دیپلماتیک انگلستان مبالغه می‌کرد و بارها بر رفتارهای مستبدانه‌ی آنها تأکید داشت. تصویری که او از انگلستان به نمایش گذاشت، منصفانه نبود و خدماتی را که آنها در مستعمراتشان انجام داده بودند، را عامدانه نادیده می‌گرفت. هدف او نه تنها منصفانه نبود، بلکه باعث جنگ شد. او می‌دانست که مستعمره نشینان مبارزه نخواهند کرد؛ مگر با این انگیزه که، مانع شرارت بیشتر انگلستان در منطقه می‌شوند."

 رابرت گرین

انتخاب: امیر تهرانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد