شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ شمسی : سرنوشت جام جم

شبه یادداشتها

۲۶ شهریور ۱۴۰۰ شمسی

سرنوشت جام جم 

در منابع مربوط به تاریخ باستان ایران گفته شده که  جمشید شاه و یا کیخسرو جامی داشتند اسرار آمیز که      می توانستند با نگاه کرن درون آن جهان را نظاره کنند.

پیش از این که به سرنوشت جام جم اشاره کنم از قول پرفسور ادوارد براون  و از کتاب یکسال در میان ایرانیان گزارشی را می آورم که در ارتباط با وسائل جهان بینی است.

براون در یکی از شهرهای ایران با یک پیشگوی ایرانی ملاقات می کند و ایرانی سعی می کند توجه پرفسور براون را به قدرتهای شگرف خود جذب کند،  از جمله آن که به او می گوید : شما هر چه را که می خواهید در هر جائی که می خواهید پنهان کنید و من با نگاه کردن بدرون جامی بر نجین مکان اختفای شئ مورد نظر شما را نشان    می دهم.

براون این مطلب را در کتاب " یک سال در  میان ایر انیان "  مطرح کرده است که کتابی مشهور است و اطلاعات خوبی در مورد ایران دوره قاجار بدست می دهد.

اما جام جهان بین خود یک شی و یا یک وسیله اسطوره ای است که در فرهنگ و ادب ایران نیز جای ویژه خود را دارد.از این جام که به جام  گیتی‌نما ی جمشید و کیخسرو معروف است ، گزارشهای گوناگونی در دست است از جمله آن که در یک روایت نقالی آمده است که جام جم از دست جمشید شاه باستانی  رها شده و در رود جیحون افتاده است .بر خی گزارشات اساطیری می گویند که این جام در دخنه رستم است. و گزارشات اساطیری می گویند که این جام مجددا در دستان کیخسرو شاه دیگر باستانی ایر ان قرا ر گرفت و او آنرا در رود خانه جیحون یافت.

اگر پیگیری پرونده جام‌جهان بین جمشید و کیخسرو شاهان قدیم ایران ممکن نباشد ولی می توان ادعا کرد که دانش و صنعت جدید جام جهان نمایی ساخته که امروزه در دستان اکثریت مردم کره زمین قرار گرفته است. بله موبایل و یا همان تلفن همراه را می گویم که بشرط وصل شدن به اینترنت شما می توانید با هر کس که بخواهید در آن طرف کره زمین صحبت کنید و او را ببینید. این دستگاه که به احتمال مانند تراشه کوچکی می شود و در کف دستان بشر قرار می گیرد که زحمت حمل و نگهداری نیز نداشته باشد سر انجام به جام جهان نمایی تبدیل می شود که باستانیان در پی داشتن آن بودند.

امیر تهرانی

ح.ف


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد