شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها :۲۳ مرداد ۱۴۰۰ شمسی :رازبزرگ: یک جمله و یک کلام می تواند همه چیز را زیر و زبر کند


شبه یادداشتها

۲۳ مرداد ۱۴۰۰ شمسی

رازبزرگ: یک جمله و یک کلام می تواند همه چیز را زیر و زبر کند


جوزف کمپل   اسطوره شناس آمریکایی  که در زمینه اسطوره شناسی مطالعه بسیار کرده بود زمانی یک جمله بر زبان آورد: بدنبال سعادت خویش باش!(Follow  your bliss)...همین یک جمله بر  تفکر فلسفی مردمان و سیاستمداران  بخصوص در آمریکا و اروپا اثر فراوان گذارد. درست همان گونه که هابز فیلسوف انگلیسی به مردم آن کشور و حتی خیلی از اروپائیان این فکر را تزریق کرد که انسان باید گرگ انسان باشد. 

حتی جرج لوکاس در فیلم " جنگ ستارگان" از همین شعار جوزف کمپل  استفاده کرد. 

خوب الان در خیلی جاها همه سر هم کلاه می گذارند. هر کس باید بفکر خود باشد و بس! شما وکیل می گیرید که نجاتتان دهد همین وکیل چنان شما راومی دوشد که صدای استخوانهای سینه اتان که هیچ بلکه صدای خرد شدن بنیاد روحتان نیز می به گوش می رسد. 

بانکها بر تمام زندگی مردم مسلطند و هر لحظه کوچکترین اشتباهی و یا غفلتی سربزند همه زندگی مشتری را به باد فنا می دهند. ثروت زیاد هست ولی در دست عده ای معدود ! بقیه باید در تمام عمر کار کنند.

البته در برخی کشورها اقداماتی مثبت صورت گرفته است . مثلا در کانادا ، سوید ، دانمارک، نروژ، سوئیس و...کسی نمی تواند دو کار هم زمان داشته باشد و از دوجا حقوق دریافت کرد. در بخش دولتی که محال است چنین وضعی پیش آید. چون در فضای آنان هم  این شعار شنیده می شود که: فقط بدنبال خوشبختی خود باش!بنابر این بازرسان به هوشند که کسی از این خطاهای نابخشودنی نکند.

در حقیقت  بر خی مردمان در بر خی سرزمین ها این شعار را این گونه اصلاح کردند: بدنبال خوشبختی خویش باش و لی مواظب باش که به خوشبختی دیگران صدمه ای نزنی ، و گرنه بهایی سنگین خواهی پرداخت که هر گز از زیر بار آن کمر راست نخواهی کرد.

امیر تهرانی

ح.ف


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد