شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها(۲) ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ شمسی : حقیقت را باید گفت ، ویا کتمان کرد؟


ادامه از نوشتار پیشین

شبه یادداشتها(۲)

۳۰ خرداد ۱۴۰۰ شمسی


حقیقت را باید گفت ، ویا کتمان کرد؟

امروز پس از سالها مجددا کتاب " تفکرات تنهایی " نوشته ژان ژاک روسو نویسنده و متفکر  مشهور فرانسوی را ورقی زدم. اتفاقا بحث او بر سر " دروغ" بود و پرسشهایی مطرح کرده بود که مجددا مرا به دست انداز فکری انداخت. او در این بخش از کتاب پرسیده است:

-آیا باید حقیقت را گفت یا کتمان کرد؟

- آیا همیشه گفتن حقیقت نفعش بیشتر از ضرر آن است؟

-دروغ چیست؟ پاسخ: کتمان حقیقت

- آیا دروغ بی ضرر هم وجود دارد؟

من با خواندن بحثهایی طولانی او پرسشهایی برایم مطرح شد که سی سال پیش به آنان فکر کرده بودم. از جمله آن که : اگر ما دیدیم کسی از کیف پول دیگری پول برداشته ، و شخص پول از دست داده از ما بپرسد : شما نمی دانید چه کسی از کیف من پول برداشته؟ آیا ما باید حقیقت را گفته و آن را کتمان نکنیم؟ اگر حقیقت را گفتیم و آن دو باهم درگیر شدند ، یکدیگر را صدمه زدند، آیا ما مسئول هستیم؟

و اگر بگوییم نمی دانیم چه کسی پول را برداشته و اصلا نمی دانیم از کیف پول شخص مورد نظراصلا  پولی برداشته شده و یا خیر ، آیا ما در این صورت دروغگو و خائن هستیم؟

آیا نباید به شخصی که  از کیف دیگری پول برداشته بگوییم پولی را که برداشته به صاحبش بر گرداند؟

اگر گفتیم و او ما را مورد ضرب وشتم و یا تهمت قرار داد و حتی گفت : من دیدم خود  شما پول را برداشتی و گناه را به گردن ما انداخت  ،  آیا ما در این صورت  درست عمل کرده ایم؟

سالها پیش که به این نوع پرسشها می اندیشیدم ، روش" اخطار غیر مستقیم" را بهترین چاره کار دانستم. برای مثال، می توانیم یادداشتی بدون ذکر نام خودمان برای بردارنده پول فرستاده و بگوییم که شاهد دزدی او بوده ایم.

در این ارتباط بلافاصله این پرسش مطرح می شود :

 اگر ما فقط سه نفر بودیم، من ، دزد ، و شخصی که کیف پولش به غارت رفته، در آنصورت نوشتن یادداشت به مثابه معرفی کردن خودمان به شخص دزد است و دردسرهایی که بر ایمان  آغاز خواهد شد. 

اما اگر در آن مکان افراد متعددی بودند، در  این صورت شاید  ارسال یک یادداشت اخطار  کار درستی باشد ، چون دزد پول نمی تواند با جمع زیادی در گیر شود.

شما چه فکر می کنید؟بنظر شما واقعا چه باید کرد؟ وجدانی باید عمل کنیم به قیمت تحمل ضربات و صدمات و تهمت ها؟ و یا منطقی و محافظه کارنه عمل کنیم و دم نزنیم؟


این یادداشت ادامه دار د...

نظرات 1 + ارسال نظر
zeytoon دوشنبه 31 خرداد 1400 ساعت 14:45 https://melancholymind.blogsky.com/

سوال سختیه. فکر میکنم اول باید فضا و آدم ها رو سنجید، بعد حقیقت و گفت. چون به هر حال در آخر باید حقیقت گفته بشه. اگه ما نگیم بالاخره روزی حقیقت خودشو نشون میده.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد