شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شرح کتاب خوانی ها و...رازهایش

 شرح  کتاب خوانی ها ی خود را در وبلاگ«راز های کتابخانه ام» داده ام. اگر چه آن وبلاگی نشد که می خواستم، چون منظم و مرتب نیست و در پی تصحیح و تدوین مجدد آن هستم.

ضمنا زندگی من هم مانند زندگی خیلی از مردم   بالا و پایین زیاد داشته است، به همین دلیل موفقیت و شکست را باهم داشته ام,.اما باید اعتراف کنم که در  کسب موفقیتها، و تحمل شکستها و یا جبران آنها همین آموخته های کتاب خوانیها دست مرا گرفته اند.

 از سوی دیگر  کتاب خوانی هایم از نظر خود م آن قدر زیبا ، جالب و شکوهمند و آرامش آفرین   بوده اند که توصیفش بطور تمام عیار  ممکن نیست.آن ها که کتاب خوان حرفه ای اند‌و برای دانایی و دانستن کتاب خوانده اند, می دانند و آگاهند که کتاب خوانی حرفه ای ،  و آنهم مداوم و  هدفمند  همان احساسی را به انسان می دهد که شخصی در پی کوشش های مداوم به گنج های شایگان دست یافته باشد.

وقتی این احساس را دارید که تقریبا اکثر آثار جاودانه ادبیات جهان را خوانده اید، وقتی آگاهید  که بر جسته ترین آثار فلسفی، تاریخی، مذهبی، روانشناسی، دنیا را خوانده اید، و توانسته اید چند زبان خارجی را طوری بیاموزید که بسیاری از  کتابهای شاهکار  را به زبان اصلی مطالعه کنید، توانسته اید با مردمان دیگر به زبان خودشان صحبت کنید، از یک و یا چند رشته علمی در پرتو کتاب خوانی و مطالعه دقیق آن قدر سر رشته پیدا کرده آید  که بتوانید  در هنگام لزوم در باره آنها سخن بگویید  و شنونده را علاقمند سازید، در این زمان است که  چنان در وجد و شادمانی  غرق می شوید که هیچ ثروت دیگری نمی تواند چنین حسی با شکوه به شما ببخشد. چون شما پای بر شانه های  غولهای فکری ، علمی، و ادبی تاریخ گذارده اید.

البته باید توجه داشت که در کتاب خوانی های ما باید چهار عامل زیر همیشه لحاظ شود:

۱- چنان متمرکز و با توجه بخوانیم و مطالعه کنیم که در حین خواندن از محیط غافل شویم!

۲- از آنچه  که خوانده ایم حتی اگر بصورت فهرست باشد یادداشت تهیه کنیم.!

۳- اطلاعاتی را که بدست آورده آیم در فاصله های زمانی منطقی دوره کنیم و می توانیم این کار را بصورت ذهنی نیز انجام دهیم.

۴- سعی کنید در فرصت های مناسب آنچه را که آموخته آید به دیگران بیاموزید ، یا حد اقل برای آنان تعریف کنید!

بعنوان نمونه ، من همیشه توانسته ام نام ۱۳۰ کتاب ادبی جهان،   نام نویسنده ، داستان و خلاصه گزارش هر یک از این کتابها  را در ذهن خود داشته باشم. و اگر شنونده علاقمندی پیدا شده  آنها را باز گو‌نموده ام. باور کنید اینها نیز ثروت هستند.

ضمنا این ویژگی‌ها نجات بخش و آرامش بخش نیز هستند. چون حس اقناع و توانمندی می دهند. بصورت خصوصی بگویم، شما در اثر چنین مطالعاتی  به هوشمندی و توانایی فکری خاصی نایل می شوید که در خیلی ها وجود ندارد، و خود شما این ویژگی‌ها را احساس می کنید.

من آن گونه کتاب خوانده ام که کتابهای درسی که در دبیرستان و دوره عالی خوانده ام ، زبانهایی را که آموخته ام ، دانش مربوط به تجارت بین الملل را که سالها در آن زمینه کار کرده ام و شغل اصلی ام بوده است، اطلاعات عمومی را که به ذهن سپرده ام،داستانها و گزارشاتی را که خوانده و یا شنیده ام، اشعاری را که به ذهن سپرده ام، همه را می توانم باز گو کنم و بیاد آورم و حتی به دیگری بیاموزم. 

قبول کنید که لذت روحی  این  دانستن ها کمتر از میلییونر و بیلیونر بودن نمی باشد. اگر بتوان به ایلان ماسک و گفته اش اعتماد کرد، که  همین اخیرا گفته بود : منشأ ثروت من ، روش دقیق کتاب خوانی های من است، اگر چنین است که حتما هم چنین است پس از طریق  دانایی می توان هم به ثروت معنوی رسید و هم به ثروت مادی! در حالی که عکس این کار ممکن نیست. 

توجه داشته باشید که من نمی گویم دنبال ثروت مادی نباشید، بلکه باید باشید و لی این نوع ثروت نیز وجود دارد که خیلی آسان تر بدست می آید.

بدون اغراق و بزرگنمایی می گویم،  در زندگی خود من همین خواندنها و دانستن ها ( باز هم تکرار می کنم : در حد توانایی خودم!) و در گیر و دار زندگی  ، شغل و کار، بر خورد با اجتماع  بار ها مرا راهنمایی و دستگیری کرده اند.

امیر تهرانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد