شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

آیا تلویزیون هم ما را بیند؟


پرسش فوق را قدیمی ها می کردند که معتقد بودند ازپشت تلویزیون ما رامی بینند و ما که آن زمانها نوجوان بودیم به گفته  آنها می خندیدیم.ولی گویا تلوزیونهای جدید قادر به انجام شبیه به این نوع کار هستند. 

نوح حراری در کتاب جدید خود که در باره هوش مصنوعی و سرنوشت بشر در آینده است می نویسد:


"واژة »تلویزیون« از کلمة یونانی »تله« می آید، به معنی »دور« و کلمة »ویزیو« بمعنی »دیدن« است. واژة تلویزیون بدواً به وسیله ای ارجاع می شود که به ما امکان می دهد تا از راه دور ببینیم. اما همین تلویزیون به زودی به ما امکان می دهد تا از راه دور دیده شویم.

 همان طور که جرج اورول در رمان "۱۹۸۴ "به تصویر درآورد،هنگامی که ما تلویزیون تماشا می کنیم، تلویزیون هم ما را تماشا می کند.

 بعد از دیدنً تمامی فیلم تارانتینو، احتمالا بیشتر آن را فراموش کرده ایم. اما نت فلیکس یا آمازون یا

هرکسی که الگوریتم تی وی داشته باشد، شخصیت ما را می شناسد و می داند چطورروی دکمه های عاطفی ما فشار دهد. چنین داده هایی می توانند نت فلیکس و آمازون راقادر سازند تا با دقت شگفت انگیزی برای ما فیلم انتخاب کنند، و حتی برای ما مهم ترین تصمیمات زندگی را بگیرند، مثل انتخاب رشتة تحصیلی، انتخاب محل کارو انتخاب همسر."


چند روز پیش ناگهان تصویرهایی تحت عنوان "سه سال پیش در همین روز" بر روی گوشی موبایل من ظاهر شد و عکسهایی را نشان داد که برای من آشنا بودند. با قدری جستجو متوجه شدم که من قبلا و احتمالا در همان سه سال پیش این تصویر ها را در pinterest دیده بودم.

پس نتیجه می گیریم که: ما رامی بینند

امیر تهرانی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد