شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

فروش مجانی " نفس شیطان"

شستشوی مغزی

در روانشناسی  موضوعی با عنوان conceptualized influence techniques, 

مورد بحث قرار گرفته که به معنای زیر تعریف شده است:

"بکار گیری روشهای  ذهنی  نفوذ کننده که از متدهای گول زننده و غیر مستقیم  باوراندن   و کنترل دیگران بهره می گیرد."

این روش  از  باورندان   یک ایده و یاضد ایده  به یک گروه   خاص   بر اساس  موضوعات غیر حقیقی و یا ضد ارزشی و افراطی  بهره می گیرد .

بطوریکه  در کوتاه زمان شخص ویا اشخاص و یا گرو های مورد نظر را بطوری تحت کنترل در می آورند  که آنان از همه ارزشهایی  که قبول دارند نفرت پیدا می کنند و در عوض به ارزشهایی روی می آورند که اکثرشان برای در هم کوبیدن و به بند کشیدن آنان بکار می روند.

این فرایند به گونه ای صورت می گیرد که قربانی یا طی عمر خود متوجه کلاه بزرگی نمی شود  که بر سر او گذارده اند و یا زمانی متوجه می شود که کار از کار گذشته است.

بعنوان نمونه یهود یها پیش از آلمان نازی جزو افراد عادی به شمار می آمدند، و پس از انتشار تبلیغات  ضدیهودی حزب نازی ،یهودیان بصورت قومی منفور و نجس در آلمان و بخشهای دیگر اروپا بشمار آمدند.

حزب نازی برای آماده سازی این پروژه    ابتدا از همان متدهای غیر حقیقی و گول زننده  استفاده نمو د تاذهن مردم آلمان را  تحت کنترل خود در آورد و سپس اردوگاه های بازداشت و زندانی کردن یهودیان را بر پا نمود.

امروزه این روشها به فراوانی مورد استفاده قدرتهای بزرگ  و حتی گروه های افراطی مانند داعش می باشد.

به بیان دیگر  : قدرتهای جهانی و گروها ی افراطی تند رو تروریستی ، و گرو های جنایتکاران  آن " نفس شیطان " را با شستشوی مغزی درون روح و ذهن قربانی تزریق می کنند.

مهمترین عامل جلوبرنده در این کار تبلیغات منفی بر علیه یک سیستم فکری ،  باورها  و حتی یک کشور می باشد که رسانه ها و مطبوعات نقش عمده را بر عهده دارند.

در این روش بصورت مجانی و یا پرداخت هزینه اندک خرید یک روزنامه ، مجله و یا کتاب و مقاله و یا فیلم، خواننده و بیننده  اندک اندک تمامی باورهای خود را از دست می دهد و از درون مانند یک کلبه چوبی می شود که مو ریانه بدنه آنرا از درون خالی کرده است. 

آنگاه ضربه اندکی کافی است که این قربانی "نفس شیطان" را برای هر کاری و حتی خیانت به خانواده، و جامعه خود آماده  سازد.

امیر تهرانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد