شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها :۲۲ آبان ۱۴۰۰ شمسی : اینشتین از کجا فهمید؟



شبه یادداشتها

۲۲ آبان ۱۴۰۰ شمسی

اینشتین از کجا فهمید؟

من همیشه در این فکر بوده ام که آینشتین فرمول معروف خود که می گوید انرژی و جرم به یکدیگر قابل تبدیلند و انرژی برابر است با جرم ضرب در مجذور سرعت نور را چگونه خلق نمود؟ آیا مطالعات مفصل شبانه روزی کتابهای فیزیک او را موفق به این کشف استثنائی نمود؟ و زندگی علمی آینشتین خلاف این را نشان می دهد. چون او کتابهای معدودی و محدودی خوانده بود ولی در عوض به اندازه چند نفر کتاب خوانده همواره تفکر و اندیشه کرده بود.

 یا این که نا گهان در اثر یک الهام فرخنده او به چنین کشف بزرگی نائل شد؟ 

اخیرا در کتاب "آینده چه برای شما مقرر کرده؟" نوشته سیلویا براون که روز نامه نیویورک تایمز آن را بهترین اثر معرفی کرده به گزارش جالبی در مورد خانم بلاواتسکی روحگرای معروف برخوردم. در این گزارش امده است که خانم بلاواتسکی که اغلب به احضار ارواح و مشاوره با ارواح و مطالعه در باره علوم پنهانی مشعول بود، یک نظریه بنام "نظریه سری" ارائه کرده بود که در آن موارد زیر را در سال ۱۸۸۸ پیش گویی کرده بود:

-می توان اتم را شکافت

-اتمها دائما در حال حرکتند

-انرژی و ماده قابل تبدیل به یکدیگرند

جالب این که ۹ سال بعد سر جی تامسون الکترون را کشف کرد، و اینشتین در سال ۱۹۰۵ یعنی ۱۷ سال بعد در مقاله ای  مهم  مطلبی را توجیه کرد که بعدا منجر به ارائه فرمول معروف تبدیل جرم به انرژی شد .

البته همراه با او و بعد از او خیلی ها روی این فرمول کار کردند تا به این شکل در آمد. اما آنچه که اینشتین پیش از دیگران دریافته بود این بود که اگر جسمی  در یک پرتو زایی انرژی از دست بدهد دچار کاهش جرم معین می شود.

اما  نکته جالب تر این است که سیلوی براون در  کتاب پیشگویی از قول خواهر زاده آینشتین گزارش کرده که دایی او همیشه کتاب " نظریه سری" بلاواتسکی را در کشوی میز کارش نگهداری و مطالعه می کرد.بر این اساس آیا   می توانیم نتیجه بگیریم که نظرات روحگرای معروف خانم بلاواتسگی راهی را در ذهن آینشتین گشوده بود و سرانجام همین راهگشایی به ابداع فرمول تبدیل جرم به انرژی منجرشد؟

امیر تهرانی

ح.ف

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد