شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها: از سیصد تومان تا سیصد میلیون تومان

شبه یادداشتها

۴ مهر ماه ۱۴۰۰ شمسی:


از    سیصد تومان تا سیصد میلیون تومان

چندی سال پیش اتفاق افتاد . بین مسافری جوان و راننده تاکسی بر سر پرداخت سیصد تومان جر وبحث در گرفت . با هم در گیر شدند. راننده با یک وسیله قتاله بر سر مسافر کوبید. مسافر نقش زمین شد. خون از سر مسافر روی زمین جاری شد و  ناگهان چشمهایش در حدقه به دوران در آمد و پلکها بر روی هم فرو افتاد و سکوتی وحشتناک در اطراف فضای حادثه بوجود آمد .

راننده که متوجه طوفان حادثه نبود   دور خود می چرخید و آلت قتل را در هوا می چرخاند و می گفت: پول مرا کم     می دهی؟ از حلقومت بیرون می کشم.

ناگهان سکوت مرگبارو وحشتناک در هم‌شکسته شود و راننده فریاد های عاب ان را شنید که مدام می گفتند : " جوان مردم را کشت."  آن موقع بود  که فهمید  زندگی خود را تباه کرده است.

چند هفته بعد دادگاه راننده را بخاطر قتل عمد(استفاده از وسیله قتاله) به اعدام محکوم نمود. به او گفته شد که اگر خانواده مقتول رضابت بدهند می تواند با پرداخت سیصد میلیون تومان از اعدام نجات پیدا کند.


حس " وجود" و سفر به " موجود"

ارسطو و ابن سینا هردو  می گویند که " وجود" مهمترین موضوع فلسفه است. و این که متفکران همیشه      می خواسته اند بدانند این " وجود" چیست. ابن سینا نتیجه می گیرد که معنی" وجود" خود بخود در  ذهن نقش می بندد.

اما بنظر من ما در دو جا به مفهوم" وجود " بهتر پی می بریم :

-زمانی که تنها ی تنها هستیم .در این زمان است که به چیزی به اسم " وجود" خودمان پی می بریم.

- و زمانی که در خیابان و ازمیان خیل جمعیت در حال عبور هستیم ، به آنان از زیر چشم نگاه می کنیم ، خودمان را در میان آنان می یابیم و می گوئیم: این من هستم که در میان جمع راه می روم. به مشکلاتمان به داشته هامان به نداشته هامان به آرزوهامان می اندیشیم و سپس از درون خود در آمده به مردم فکر        می کنیم و با خود می گوییم: اینان چه در سر دارند؟ غم؟ شادی؟ طرحی نو؟درجازدن؟ ...اینان چه نوع "موجوداتی" هستند؟ من چه نوع " موجودی " هستم؟در اینجاست که " موجود" بدادمان می رسد و از حیرت نجات پیدا می کنیم.

امیر تهرانی

ح.ف

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد