شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ شمسی : کرونا ی خطرناک و نانجیب کمک کرد به نهانخانه ها جهانی وارد شویم



ادامه از نوشتار پیشین

شبه یادداشتها

۱۲ خرداد ۱۴۰۰ شمسی

کرونا ی خطرناک و نانجیب کمک کرد به نهانخانه ها جهانی وارد شویم

من سالها در هلند زندگی و کار کردم . هلند کشور گل و رودخانه و خیلی زیبائیهای  دیگر است  ....ازجمله  ثروتهای هلند کتابخانه لیدن می باشد  که گنجینه بی نظیر و ناگشوده از کتابهای خطی از جمله کتابهایی خطی بسیار نادری است که توسط دانشمندان ایرانی به زبان فارسی و به زبان عربی نوشته شده است.
همین چند روز پیش بود که در تجسسات اینترنتی متوجه شدم که کتابخانه لیدن هلند حدود بیش از چهار صد جلد از این آثار خطی نادر را برای دانلود بر روی اینترنت قرار داده است(بدون شک کرونا عانل اصلی بوده است).
از شدت ذوق و شوق  حدود بیست جلد از این کتابها را بدون وقفه داتلود کردم. بطوریکه وقتی از جا بلند شدم احساس کردم سرم سنگین شده است. ولی وقتی کتابها را ورق زدم دیدم به زحمتش می ارزید. چون بسیاری از این نسخه ها ی خطی منحصر به فردند و حتی در ایران وجود ندارند.
از جمله اینان کتابی بود که در سال ۳۰۰ هجری قمری توسط سعد بیهقی نسخه برداری شده و این کتاب توسط احمدبن سعد هروی و بدستور یحیی بن خالد برمکی وزیر ایرانی در بار عباسیان از زبان رومی به عربی ترجمه شده است.
این کتاب  به بحث در مورد اصول هندسه اقلیدسی و دانش محاسبه مساحت و سطوح کروی پرداخته است. یعنی کتاب توسط سه ایرانی بوجود آمده در سرزمین ایران بزرگ ودر ۱۱۰۰ سال پیش نسخه برداری شده است. 
در حالی که من فکر نمی کنم در کتابخانه ما در ایرانی کتابی خطی با سابقه بیش از هفتصد سال وجود داشته باشد. اگر هم باشد در زمینه های علمی نیست.
هم چنین کتاب دیگری  جزو این مجموعه که احمد سجزی ریاضیدان و دانشمند نابغه ایرانی در زمینه ستاره شناسی و کیهانشناسی برای عضد الدوله دیلمی شاه ایران نوشته است تاریخ نسخه برداری کتاب در سال ۵۰۰ هجری قمری  یعنی حدود ۹۰۰ سال پیش می باشد.

امیر تهرانی

ح.ف

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد