شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه یادداشتها : دیروز و امروز

یادداشتهای روزانه از خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی

شبه ها یاد داشتها (۲): ۲ خرداد ۱۴۰۰ شمسی



۲ خرداد ۱۴۰۰ شمسی

شبه ها یاد داشتها

درد سر ها و زحمتهای کرونا و برخی جنبه های مثبت آن

این  بیماری کرونا که امروزه جهانگیر شده و هزار و یک بلا بر سر مردم جهان آورده است گویا مز ایایی هم داشته است. از جمله این که موزه ها و کتابخانه های معروف جهان بصورت آنلاین شده و موزه ها تور مجازی ۳۶۰ در جه از خودشان گذارده اند و کتابخانه ها کتابهای خطی و نادر خود را بصورت دیجیتال و حتی  باامکان دانلود عرضه می کنند. یکی از این کتابخانه ها ، کتابخانه لیدن هلند است که من چندین بار  حتی از مخزن آن دیدن کرده ام و گنجینه ای کم نظیر از کتابهای خطی و آثار مکتو ب دانشمندان ایرانی در آنجا نگهداری می

 شوند. ولی هلندیها این کتابها را در دسترس هرکس قرار نمی دهند. دیروز متوجه شدم که سایت این کتابخانه ۵۰۰ جلد از آثار مکتوب و کم نظیر خطی ایران برای دانلود و مطالعه ارائه کرده است. با سرعت بسیار و عجله فراوان تعدادی از آنها را دانلود کردم. یکی از آنها به خط سجزی کیهان شناس و ستاره شناس معروف ایرانی بود که با خط خودش برای امیر عضد الدوله دیلمی  در زمینه کیهان شناسی و ستاره شناسی نوشته بوده است. تاریخ کتابت این کتاب  ۳۷۰ هجری یعنی بیش از  ۱۰۵۰ سال پیش می باشد. 

راستی این آثار مکتو ب و گنجینه های ملی ما چگونه و بدین آسانی به خارج از ایران برده شده اند؟


آثار دزدیده شده ایتالیا را برگردانند

مجله اسمیسونین در سایت اسمیسونین گزارش داده است که شش فرسکو (نقاشی بر روی کاشی های قدیمی) ایتالیا که مربوط به  صد ها سال پیش بوده به همت مسئولین ایتالیا به این کشور باز گردانده شده است. 

پس آن همه اثار عتیقه غارت شده ایران چه زمان به کشور ما باز می گردد؟ آیا اصلا باز می گردد؟


آیا دو صادق هدایت وجود دارد؟

اخیرا تعدادی از نامه های صادق هدایت به حسن شهید نورایی را در وبلاگ خود منتشر کردم. حسن شهید نورایی از دوستان بسیار نزدیک هدایت بود و در چاپ کتابهایش به او بسیار کمک کرد. آن روز که صادق هدایت در دهای درون هم چون خوره همه روحش را بلعیده بود و در پاریس خود کشی کرد ، شهید نورایی نیز که از بیماری طولانی رنج می برد و در همان شهر پاریس زندگی می کرد رخت از جهان بربست و درگذشت.

بنظر من صا ق هدایت جنبه های مختلفی از علل عقب ماندگی و مشکلات فکری مردم سرزمین خود را فهمیده بود و این از کتاب نیرنگستانش مشخص است. اما متاسفانه  علل مشکلات درون خویش را در ک نکرده بود.

نامه های هدایت به شهید نورایی اصلا با خطوط فکری که هدایت در کتابهایش از خود ترسیم کرده تفاوت دارد. چون این نامه ها با خط فکری هدایت تفاوت دارد. مثلا به بخشی از یکی از این نامه اشاره می کنم:


[پنجشنبه، ۲۵ مهر ۱۳۲۵]‎ Tehran, le 17 oct. 46

یا حق
کاغذی که به تاریخ اول اکتبر بود به اضافهٔ پاکت دنبالهٔ «میراث هیتلر» و کاغذی برای اسکندری اخیراً رسید. آن دو کاغذ را به توسط قریشی فرستادم اما خیلی تعجب کردم که کاغذهایم آنقدر دیر می‌رسد چون تاکنون هرچه کاغذ فرستاده‌ام شخصاً در پستخانه سفارشی هوایی کرده‌ام و قبض گرفته‌ام. نمی‌دانستم که حتی پست ما غیر از آدمیزاد است. شاید کاغذها سانسور هم می‌شود. هیچ استبعادی ندارد. مملکت گل و بلبل است. شاید بعضی از کاغذها هم اصلاً نرسد! به هر حال چون روز شنبه تعطیل بود سعی می‌کنم اگر قبول کنند این کاغذ را امروز به پست بدهم به اضافهٔ مقداری روزنامهٔ رهبر که با پست زمینی می‌فرستم.

با وجودی که سفارش زیاد کردم مقالاتی که فرستاده بودید خوب چاپ نشد. کلیشه‌ها هم که مال چاپ رنگی بود و عکس‌هایی هم که کلیشه شد بی‌ترتیب چاپ شد. کلیشه‌های ساخته شده را از ادارهٔ روزنامه می‌گیرم و به آقای جرجانی تحویل می‌دهم. البته مسبوقید که آقای جرجانی یک هفته است در تهران می‌باشد.

رسالهٔ بعثه الاسلامیه را که خواسته بودید نسخهٔ منحصر به فرد آن‌را پیچیده‌ام و مترصد هستم به شخص مطمئنی بدهم که برایتان بیاورد. آقای جرجانی گفتند کسی را سراغ دارند که با سفارشنامه همین روزها عازم پاریس است و پیش سرکار خواهد آمد. اگر ممکن شد به توسط ایشان خواهم فرستاد. چون از موضوع آن زیاد خوشم نمی‌آید، اگر بنا شد چاپ کنید بی اسم باشد و البته اصلاحات لازم را در آن خواهید کرد تا زیاده از حد پولتان به هدر نرفته باشد....



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد